Zamknij

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich osobom trzecim. Pliki cookie pozwalają na poznanie twoich preferencji na podstawie zachowań w serwisie. Uznajemy, że jeżeli kontynuujesz korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę. Poznaj szczegóły i możliwości zmiany ustawień w Polityce Cookies

Przejdź do głownej zawartości

nr 1/2006

Cenne, wywiezione i odzyskane. Teatralia ze zbiorów Biblioteki Narodowej

Agnieszka Leszyńska
Niezwykle cenne teatralia znajdowały się również w zbiorach głównych Biblioteki oraz w przechowywanych w niej, a nie włączonych do zasobu głównego, depozytach - kolekcji książąt Ponińskich z Horyńca oraz kolekcji hrabiów Potockich z Wilanowa. Kolekcja horyniecka, przekazana Bibliotece w 1925 r. przez Stanisława Karłowskiego obejmowała kompletne archiwum Teatru Horynieckiego, założonego około 1843 r. przez księcia Leandra Ponińskiego.

Jeden rok, dwie straty. Muzeum im. Anny i Jarosława Iwaszkiewiczów w Stawisku

Piotr Ogrodzki
Koniec roku 2005 dla Muzeum im. Anny Jarosława Iwaszkiewiczów w Stawisku okazał się bardzo pechowy. W okresie niespełna dwóch miesięcy muzeum dwukrotnie padło ofiarą przestępców. Ich łupem padł m.in. obraz Stanisława Ignacego Witkiewicza Portret Anny i Jarosława Iwaszkiewiczów.

Informacja na temat skali zagrożenia przestępczością kryminalną przeciwko zabytkom w latach 2004-2005

Katarzyna Zielińska
Nadal dość powszechna jest niewiedza czy wręcz ignorancja administratorów zabytkowych obiektów sakralnych i zgromadzonych tam zabytków, bagatelizowanie faktu utraty i zaniechanie obowiązku zgłoszenia przestępstwa lub opieszałość w zgłaszaniu faktu kradzieży (wynosząca nawet kilka lat!!!), np. ze względu na brak wiary w odzyskanie utraconych zbiorów, trudności w ustaleniu, co tak naprawdę zginęło, brak właściwej dokumentacji itp.

Powrót portretu młodego mężczyzny Jana Mostaerta

Maria Romanowska-Zadrożna
W Gołuchowie - wielkopolskiej rezydencji Czartoryskich - zgodnie z wcześniejszym przekazem obraz uchodził za Portret Karola VIII, króla Francji, pędzla nieznanego z imienia malarza francusko-niderlandzkiego. Wraz ze swym pendant - Portretem Anny Bretonki, królewskiej małżonki - przez wiele dziesiątków lat zdobił on wnętrze sypialni urządzonej w stylu renesansowym.

Wystawa "Oddane - Darowane" 15 lat Fundacji Książąt Czartoryskich przy Muzeum Narodowym w Krakowie (10 kwietnia 14 maja 2006)

Monika Kuhnke
Na wystawie zaprezentowano ponad 40 obiektów, zarówno zaginionych w czasie wojny, a rewindykowanych w ostatnich latach, jak również złożonych w depozyt przez członków Rodziny bądź podarowanych Fundacji. Tych ostatnich jest zdecydowanie najwięcej, a objęły one przede wszystkim obrazy i pamiątki historyczne. Zdecydowana ich większość (i darów, i depozytów) przekazana została do muzeum w roku 2005.

Zaginiony Stradivari

J. Robert Kudelski
O oryginalnych stradivariusach z depozytu Henryka Grohmana przez kilka powojennych lat jakby zapomniano. Straty polskiej kultury były tak wielkie, że urzędnicy Ministerstwa Kultury i Sztuki skupili się przede wszystkim na odnalezieniu całych kolekcji, a nie pojedynczych eksponatów. [...] Z tego powodu polskie służby muzealne rozpoczęły intensywne poszukiwania zaginionego instrumentu dopiero w 1948 r. Dzięki zachowanym dokumentom wiemy, że w sprawę skrzypiec Stradivariego włączyła się również Sekcja I Wydziału Śledczego Komendy Głównej Milicji Obywatelskiej oraz Wydział Kultury i Sztuki Zarządu Miejskiego w Łodzi.

Polsko-ukraińska współpraca biblioteczna

Hanna Łaskarzewska
Zwieńczeniem, skomasowanego na przełomie lat 2005/2006, przeglądu kontaktów polsko-ukraińskich było V Sympozjum Stałej Europejskiej Konferencji Współpracy Kulturalnej, zorganizowane 29 marca 2006 r. w Bibliotece Narodowej, pod hasłem Gdzie jesteśmy, dokąd zmierzamy stan polsko-ukraińskich stosunków kulturalnych. W trakcie wystąpień panelowych przewijał się także wątek przemieszczonego, bądź przejętego polskiego dziedzictwa, przechowywanego w archiwach i bibliotekach ukraińskich.

Międzyresortowe porozumienie służb w sprawie zwalczania przestępczości skierowanej przeciwko zabytkom

Mariusz Lange
Celem wymiany informacji jest oczywiście budowanie bazy danych dotyczących osób zatrzymanych na nielegalnym wywozie zabytków, jej sprawne przekazywanie i efektywne wykorzystanie. Partnerzy porozumienia uznali również za zasadne określenie kategorii zabytków szczególnie zagrożonych nielegalnym wywozem, są to: dzieła sztuki i rzemiosła artystycznego związanego z kultem religijnym, detal architektoniczny i zabytki pochodzące z nielegalnych wykopalisk archeologicznych.

Straż graniczna w ochronie dóbr kultury

Waldemar Maszenda
Większość oddziałów SG nawiązało już kontakty robocze z Wojewódzkimi Konserwatorami Zabytków, najczęściej na zasadzie pisemnych porozumień, często wielostronnych. Przykładem może być północ kraju, gdzie zawarto pod koniec ubiegłego roku szerokie porozumienie, obejmujące całą morską granicę od Gdańska do Szczecina.

Zwalczanie nielegalnego handlu dobrami kultury w Unii Europejskiej

Wojciech Paczuski
Komisja Europejska utrzymuje, że rozwiązanie problemów zwalczania nielegalnego handlu dziełami sztuki widzi we współpracy policji, nie uwzględniając zmiany prawa wtórnego. Z punktu widzenia skuteczności działań ich "interoperacyjność" uwzględniająca zacieśnienie współpracy policyjnej i celnej w Unii Europejskiej, wymaga w ocenie Komisji podejmowania działań równocześnie na trzech poziomach: operacyjnym, decyzyjnym, ale i ustawodawczym.

Wersja do druku