Zamknij

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich osobom trzecim. Pliki cookie pozwalają na poznanie twoich preferencji na podstawie zachowań w serwisie. Uznajemy, że jeżeli kontynuujesz korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę. Poznaj szczegóły i możliwości zmiany ustawień w Polityce Cookies

Przejdź do głownej zawartości

nr 1-2/2003

Świąteczna przesyłka

Piotr Ogrodzki
Chcielibyśmy tą drogą serdecznie podziękować anonimowemu nadawcy - jak przypuszczamy uczciwemu antykwariuszowi - który zdecydował się, ustaliwszy, że zakupy, których dokonał nie pochodzą z legalnych źródeł zwrócić je do nas, a za naszym pośrednictwem do prawowitych właścicieli.

Nowe zadanie Ośrodka Ochrony Zbiorów Publicznych. Wywóz dóbr kultury za granicę na stałe

Piotr Ogrodzki
Przytoczone w tym materiale informacje mają charakter ogólny. Szczegółową informację już niedługo będzie można uzyskać na naszych stronach internetowych - www.icons.pl.

Informacja nt. stanu zagrożenia przestępczością przeciwko dobrom kultury w 2002 r. (Warszawa, 21.01.2003 r. Opracowano w Biurze Służby Kryminalnej KGP)

Katarzyna Zielińska
Istotnym problemem stają się kradzieże zabytkowych rzeźb wykonanych w piaskowcu oraz drewnie, szczególnie przedstawiających postaci aniołów i świętych. Corocznie liczba skradzionych przedmiotów systematycznie rośnie, najwięcej tego typu zdarzeń odnotowuje się na terenie województwa dolnośląskiego i małopolskiego.

Gołuchów - historia stworzenia i rozproszenia kolekcji. Część 2

Monika Kuhnke
Kiedy pod koniec 1939 r. prof. Clasen wizytował Gołuchów wydawało się, że wszystkie dzieła sztuki, choć spakowane, znajdują się na swym miejscu. Władze niemieckie zadecydowały więc o ponownym otwarciu muzeum gołuchowskiego dla zwiedzających. Nazwane teraz Heimat-Museum formalnie podlegało poznańskiemu Keiser-Friedrich-Museum.

Kradzież Kossaków

Joanna Jurgała-Jureczka
Według dokumentów, włamanie do budynku i kradzież dzieł sztuki nastąpiła w okresie od 28 do 30 czerwca 1993 r. Złodzieje zniszczyli kłódki zabezpieczające kratę, weszli tylnym wejściem i spenetrowali cały budynek. Zniknęło aż 13 obrazów - w tym pięć dzieł Wojciecha Kossaka i siedem Juliusza.

Ważny każdy szczegół

Maria Romanowska-Zadrożna
Dzięki dociekliwości pana Adama Modlińskiego oraz przeprowadzonym na jego prośbę poszukiwaniom i badaniom porównawczym, można było w przybliżeniu ustalić, jak zapewne wyglądał zaginiony obraz, a znając dokładne jego wymiary i mając zdjęcie fragmentu wraz z sygnaturą artysty, można było obraz wprowadzić do komputerowej bazy danych.

Słowo wstępne do Kolekcji broni J.H. Dąbrowskiego

Maria Romanowska-Zadrożna
Unikatowy zbiór broni liczący kilkaset obiektów znalazł się w posiadaniu Warszawskiego Towarzystwa Przyjaciół Naukna mocy testamentu generała, zawsze podkreślającego chlubną rolę tej organizacji.

Kolekcja broni (1). Próba rekonstrukcji zbiorów

Zofia Strzyżewska
Wiadomo, że ostateczną wartość każdemu zbiorowi pamiątek nadaje fachowy opis. Jak twierdzi autor ostatniego tekstu poświęconego kolekcji broni gen. Dąbrowskiego, Jarosław Pych, w trakcie przekazania kolekcji broni do WTPN zostały sporządzone dwa jej opisy.

Rzut oka z... satelity?

Paweł Szlachetko
GPS-box służące do przejmowania i przechowywania w pamięci współrzędnych obiektu przekazywanych przez satelitę, dzięki niewielkim rozmiarom (120x60x30 mm) urządzenie to może zostać dobrze ukryte.

Tradycyjne znakowanie książek

Michał Hilchen
W księgoznawstwie wyróżnia się cztery zasadnicze kategorie znaków proweniencyjnych, a więc znaków własnościowych, którymi opatrywano książki. Były to zatem: 1. superekslibrisy, 2. ekslibrisy, 3. pieczątki biblioteczne oraz 4. odręczne zapiski proweniencyjne.

Wersja do druku