Zamknij

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich osobom trzecim. Pliki cookie pozwalają na poznanie twoich preferencji na podstawie zachowań w serwisie. Uznajemy, że jeżeli kontynuujesz korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę. Poznaj szczegóły i możliwości zmiany ustawień w Polityce Cookies

Przejdź do głownej zawartości

nr 4/2001

Z prac Biura Pełnomocnika Rządu ds. Polskiego Dziedzictwa Kulturalnego za Granicą. Zbiory Instytutu Polskiego w Bejrucie

Jacek Miler
Na początku bieżącego roku Biuro Pełnomocnika Rządu otrzymało informację z Ambasady RP w Libanie o możliwości przewiezienia do Polski zbiorów dawnego Instytutu Polskiego, znajdujących się w Bibliotece Orientalnej Uniwersytetu św. Józefa w Bejrucie.

Pomnik Aleksandra Brzostowskiego w Chalons en Champagne

Andrzej Niewęgłowski
Aleksander Brzostowski wracał do Polski z Paryża i tu, w Chalons, dopadła go śmierć. W 1822 r. syn Aleksandra, Michał, pułkownik WP, dawny adiutant księcia Józefa Poniatowskiego w okresie Księstwa Warszawskiego, wzniósł mu okazały grobowiec.

Malborski ołtarz św. Wawrzyńca. Kradzież rzeźby św. Jodoka

Maria Gawryluk
Ołtarz prezentuje popularny w sztuce średniowiecznej typ tryptyku ze świąteczną odsłoną rzeźbiarską, zaś codzienną - po zamknięciu skrzydeł - malarską. W środkowej części szafy umieszczono pełnoplastyczne rzeźby św. Wawrzyńca i po bokach nieokreślonego Biskupa (św. Wojciech?) i św. Floriana.

Zbiory artystyczne Pawlikowskich w Medyce

Monika Kuhnke
Z malarzy bywali w Medyce, m.in. Wojciech Kossak, Kazimierz Sichulski, Marceli Maszkowski i wielu innych. Sam Pawlikowski był przeciwnikiem kosmopolityzmu w sztuce, domagał się sztuki narodowej. Nic dziwnego, że zachowany wykaz zawartości "galeryji obrazów", obejmujący 136 pozycji, zawiera jedynie 13 przykładów malarstwa obcego.

Lwowska Katedra unicka P.W. św. Jura

Dorota Janiszewska-Jakubiak
Pierwsze projekty nowej świątyni, całkowicie odrębnej stylowo od swej poprzedniczki, powstały około roku 1744, współcześnie z planami lwowskiego kościoła Dominikanów, których autorem był Jan de Witte. Przyszła katedra św. Jura to przede wszystkim dzieło Bernarda Meretyna, zwanego Merettinim lub Merdererem.

Program Błękitnej Tarczy. Ochrona dóbr kultury w przypadkach konfliktów zbrojnych lub zagrożeń czasu pokoju

Monika Ostaszewska
Podstawowym jednak celem Międzynarodowego Komitetu Błękitnej Tarczy jest powoływanie komitetów narodowych. Powstawanie struktur krajowych, będących naturalną konsekwencją wdrażania Programu Błękitnej Tarczy, w dużym stopniu wynika z zainteresowania instytucji krajowych dyskusjami toczącymi się na poziomie międzynarodowym

Kradzieże dóbr kultury. Komu portal, komu kolumnę, komu rzeźbę, komu gazon...

Piotr Ogrodzki
Na podstawie analizy materiałów dowodowych jawią się bardzo ponure obrazy. Z jednej strony bezwzględnych rabusiów, nastawionych na zysk, nie powstrzymujących się przed profanacją nagrobków na cmentarzach, a z drugiej - obiekty porzucone, opuszczone, pozbawione właściciela i troskliwych opiekunów.

XIX-wieczne ogrodzenia warszawskich pałaców, pomników i parków miejskich

Janusz Mróz
Popularność żeliwnych płotów spowodowała, że odlewnie oferowały kupującym coraz więcej nowych wzorów. W przypadku zabudowy miejskiej potrzeba oddzielenia, przynajmniej symbolicznego, budynku od ulicy doprowadziła do zastosowania niewysokich, kamiennych słupków połączonych stalowymi prętami lub łańcuchami.

Chałupa mazurska

Jerzy Szałygin
Przez wieki, na skutek licznych reform - komasacji i separacji gruntów - zmierzających do uporządkowania żywiołowej akcji kolonizacyjnej i jak najlepszego gospodarczego wykorzystania gruntów, utrwaliły się dwie formy osadnicze: wieś skupiona (ulicówka, rzędówka, wielodrożnica) i rozproszona (kolonijna).

Kolekcja ocalona

Jolanta B. Kucharska
Dzięki Poddębskiemu zachowała się dokumentacja zabytków, ludzi i krajobrazów na dawnych terenach wschodnich. Nierzadko portretował chłopów łowickich i poleskich, górali ze Śląska Cieszyńskiego, Hucułów, a także sceny rodzajowe podczas corocznych kiermaszy - wileńskich "kaziuków" oraz targów i jarmarków na Podkarpaciu i Pokuciu.

Wersja do druku