Zamknij

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich osobom trzecim. Pliki cookie pozwalają na poznanie twoich preferencji na podstawie zachowań w serwisie. Uznajemy, że jeżeli kontynuujesz korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę. Poznaj szczegóły i możliwości zmiany ustawień w Polityce Cookies

Przejdź do głownej zawartości

nr 6/2000

Fromborskie witraże katedralne

Weronika Wojnowska
Historia zaczęła się, w sposób dość niezwykły, w roku 1867. Mimo że był lipiec, spadł potężny grad, który poważnie uszkodził okna, zwłaszcza północne. Decyzję o ich odnowieniu kapituła fromborska podjęła wkrótce po tym wydarzeniu. Prace ciągnęły się do 1911 r.

"Cudza własność" czyli "Krajobraz ze snem Jakuba" Michaela Willmanna

Monika Kuhnke
Krajobraz ze snem Jakuba, powstał zapewne jako ostatni z cyklu i uważany jest za najlepszy. Proweniencji rozwiązań formalnych dla tego, jak i pozostałych płócien, dr Steinborn doszukuje się w pejzażach antwerpskiego artysty Fransa Woutera oraz działającego w Brukseli Jacques´a d´Arthois. W sferze malarskiej, podkreślane są także związki z malarstwem włoskim (Annibale Caracci, czy Tintoretto) oraz z dziełami Petera Rubensa.

Tropem skarbów Basnera

Janusz Miliszkiewicz
Motywem przewodnim wspomnień Basnera jest walka o zachowanie Gdańskich zabytków. W tym samym domu (ul. Długa 18) na pierwszym piętrze znajdował się najpiękniejszy pokój rokokowy, jaki Gdańsk posiadał. Niestety został on zniszczony przez niewiedzę ówczesnego konserwatora. Nie jest mi wiadome, czy pomieszczenie przed dewastacją zostało przynajmniej sfotografowane.

Raport w sprawie zagrożeń dóbr kultury (cz. III). Obecny stan zabezpieczenia obiektów przed przestępczością. Piotr Ogrodzki

Piotr Ogrodzki
Po 1989 r. stan zabezpieczenia muzeów znacznie się poprawił. Nastąpił rozwój technicznego zabezpieczenia muzeów. W chwili obecnej około 45 % muzeów posiada systemy sygnalizacji włamania i napadu. Należy podkreślić, że do najlepiej zabezpieczonych obiektów w Polsce, posiadających nowoczesne systemy technicznej i fizycznej ochrony mienia, należą takie obiekty jak: Muzeum Narodowe w Krakowie, Zamek Królewski w Warszawie, Zamek Królewski na Wawelu, Muzeum Czartoryskich w Krakowie.

Nie tylko fabryki

Joanna Bojarska
Wybór obiektu nie był łatwy. Pałaców w Łodzi było duży. Każdy charakteryzował się ciekawą architekturą i specyficznym wystrojem. Niektóre były dobrze zachowane, inne bardzo zniszczone. Wybór padł na niewielką neorenesansową willę Edwarda Herbsta, otoczoną ogrodem, położoną nad dużym stawem, w sąsiedztwie kompleksu robotniczego osiedla Księży Młyn.

Z prac Biura Pełnomocnika Rządu ds. Polskiego Dziedzictwa Kulturalnego za Granicą. Prace konserwatorskie. Lwowska katedra obrządku łacińskiego p.w. Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny

Dorota Janiszewska-Jakubiak
Konsekrowana w 1481 r. katedra łacińska jest jedynym we Lwowie tak świetnie zachowanym kościołem gotyckim. Położona w pobliżu rynku, wpisuje się w pejzaż miasta jako trójnawowa hala o korpusie złożonym z trzech przęseł i wydłużonym prezbiterium.

Polskie Ośrodki Kształcenia Konserwatorów w Polsce. Wystawa nagrodzona

Andrzej Koss
Wyższe uczelnie - Akademie Sztuk Pięknych w Krakowie i Warszawie oraz Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu mają jednostki realizujące program badawczo-naukowy i dydaktyczny w zakresie

Konferencja Międzynarodowego Komitetu ds. Bezpieczeństwa Muzeów

Piotr Ogrodzki
Konferencja Międzynarodowego Komitetu ds. Bezpieczeństwa Muzeów jeszcze raz potwierdziła przydatność takich spotkań i wzajemną wymianę doświadczeń. Oczywiście nie wszystkie rozwiązania greckie można wprost przenieść na polski grunt. Są jednak takie, które u nas powinny znaleźć zastosowanie

Robota Ariadny

Maria Romanowska-Zadrożna
Miałyśmy specjalne krosna przygotowane do rozpinania dużych tkanin. Pochodziły jeszcze sprzed wojny z pracowni Muzeum Przemysłowego. Tam bowiem po I wojnie światowej, w latach trzydziestych konserwowano arrasy, które wróciły z Rosji w ramach rewindykacji po Traktacie Ryskim.

II Protokół do konwencji haskiej z 1954 r. Ochrona ogólna

Władysław Białek, Alicja Białek-Guillemette
Dużo wątpliwości nasuwało się przy realizacji art. 4 konwencji haskiej określającego zasady poszanowania dóbr kultury, a szczególnie ust. 2, który dopuszczał uchylenie tego poszanowania ze względu na konieczność wojskową. Pogwałcenie zasady poszanowania dóbr kultury wynikającego z konwencji haskiej w licznych wojnach lokalnych dość często interpretowane było koniecznością wojskową.

Wersja do druku