Zamknij

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich osobom trzecim. Pliki cookie pozwalają na poznanie twoich preferencji na podstawie zachowań w serwisie. Uznajemy, że jeżeli kontynuujesz korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę. Poznaj szczegóły i możliwości zmiany ustawień w Polityce Cookies

Przejdź do głownej zawartości

nr 1/2000

Odzyskane obrazy Muzeum Narodowego we Wrocławiu

Maria Romanowska-Zadrożna
Dzięki współpracy Muzeum Narodowego we Wrocławiu, Ośrodka Ochrony Zbiorów Publicznych i Biura Pełnomocnika Rządu ds. Polskiego Dziedzictwa Kulturalnego za Granicą siedem wrocławskich obrazów, w tym Madonna majowa Styki, powróciło do Polski.

Wielkie kradzieże dzieł sztuki. Kradzież obrazów z pocysterskiego klasztoru w Lubiążu.

Piotr Ogrodzki
Problemy z magazynowaniem zbiorów ma rzeczywiście większość polskich muzeów. Wiele z nich, nie mogąc znaleźć wystarczająco dużo miejsca w macierzystych siedzibach, zmuszonych jest do poszukiwań mniej lub bardziej tymczasowego lokum. Magazyny MN we Wrocławiu zajmowały zaledwie niewielką część pomieszczeń zespołu pocysterskiego w Lubiążu.

Gdzie się podziała "chorągiew Proroka"?

Zdzisław Żygulski jun.
Przystępując do walnej bitwy, Turcy zazwyczaj zwiększali liczbę chorągwi, by samym ich widokiem porazić przeciwnika. Zgodnie z hierarchiczną strukturą państwa także chorągwie miały swoje rangi. Była jednak chorągiew najwyższego rzędu, zwana "sandżak-szerif", chorągiew główna, związana z Prorokiem Mahometem, palladium państwa osmańskiego.

Cenny dar dla zwycięzcy spod Wiednia

Monika Kuhnke
Pomijając aspekt historyczny, był to mebel o wysokiej wartości artystycznej. Wykonany z drewna hebanowego miał wysokość 205 cm, szerokość162 cm, głębokość 58 cm). Składał się z dwóch kondygnacji: dolnej, kryjącej szafkę oraz trójdzielnej nadstawki z dwoma rzędami szufladek po bokach. Obie kondygnacje oddzielał szeroki gzyms, dekorowany elementami ze złoconego brązu w formie liści akantu.

Cenne, bezcenne, nietrwałe...

Jolanta Niklewska
Sensacyjny wynalazek Daguerre'a szybko dotarł na ziemie polskie. Jako pierwszy zaczął się bawić w dagerotypię i kalotypię inżynier z Kielc Maksymilian Strasz, który już w 1839 r. podzielił się wynikami swoich eksperymentów z czytelnikami "Wiadomości Handlowych i Przemysłowych". W tymże roku odbyła się w Warszawie pierwsza wystawa fotograficzna.

Pozostało tylko na fotografii

Ewa Furmańska, Jolanta B. Kucharska
Zbiory Fotografii i Rysunków Pomiarowych Instytutu Sztuki PAN kontynuują blisko stuletnią tradycję zapoczątkowaną przez zasłużone dla kultury narodowej instytucje państwowe i organizacje. Najstarsza część zestawu to wydzielony zbiór negatywów i odbitek fotograficznych z kolekcji Towarzystwa Opieki nad Zabytkami Przeszłości z lat 1906-1939.

Katalog skradzionych i zaginionych dóbr kultury dostępny na płytach CD

Piotr Ogrodzki
Problem przepływu informacji o skradzionych i zaginionych dziełach sztuki był już wielokrotnie sygnalizowany. Od ponad 10 lat katalog skradzionych i zaginionych dóbr kultury prowadzi Ośrodek Ochrony Zbiorów Publicznych. W chwili obecnej katalog zawiera informacje dotyczące ponad 3000 obiektów strat bieżących i ponad 1200 strat wojennych.

Zbiory Lwowskie (V). Zakład Narodowy im. Ossolińskich cz. I.

Jacek Miler
Założycielem Zakładu Narodowego był Józef Maksymilian hr. Ossoliński (1748-1826), prefekt Biblioteki Cesarskiej w Wiedniu. Wielkim nakładem starań i środków zgromadził duże zbiory w Wiedniu. Po jego śmierci zbiór ten liczył: 25 402 druki, 708 rękopisów, 133 mapy, 1445 rycin, 551 medali i 962 portrety.

Straty dóbr kultury poniesione w wyniku kradzieży w roku 1999

Od redakcji
Najbardziej narażonymi na straty dóbr kultury obiektami okazały się w minionym roku mieszkania prywatne. To właśnie z mieszkań i domów prywatnych skradziono w 1999 r.: 295 (197) obrazów, 53 (37) ikony, 9 (14) rzeźb, 8 (16) zegarów, 2 zbiory filatelistyczne, 4 kolekcje monet, kilkadziesiąt sztuk broni zabytkowej, wyrobów z porcelany, złota i srebra. Duże straty w stosunku do lat minionych poniosły muzea, galerie i biblioteki.

Przyczynek do historii gdańskich zbiorów artystycznych

Maria Korzon
29 kwietnia Denisow i starszy lejtnant Titienkow przeprowadzili rewizję w położonym 12 km na południe od Gdańska opuszczonym domu Tidemana. Wykryli, niestety, jak meldowali, tylko 17 obrazów olejnych i 120 książek.

Wersja do druku