Zamknij

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich osobom trzecim. Pliki cookie pozwalają na poznanie twoich preferencji na podstawie zachowań w serwisie. Uznajemy, że jeżeli kontynuujesz korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę. Poznaj szczegóły i możliwości zmiany ustawień w Polityce Cookies

Przejdź do głownej zawartości

nr 1/1999

Wspólne dziedzictwo

Maria Romanowska-Zadrożna
Rozsiane po niemal całym globie ślady polskiej kultury, dorobku artystycznego i umysłowego wielu pokoleń Polaków, pozostałego tam, gdzie żyli i pracowali nasi rodacy, w szczególny sposób dla nas i narodów ościennych stanowią bezcenne świadectwa wspólnej historii, naszego wspólnego dziedzictwa.

Mikrofotografia - skuteczna metoda identyfikacji dzieł sztuki

Piotr Ogrodzki
Może wydać się to niewiarygodnym, ale nie ma dwóch jednakowych znaczków pocztowych mających te same nominały. Ilość różnic możemy liczyć w dziesiątki elementów. Jeżeli tak jest przy seryjnej, maszynowej produkcji, to co dopiero można powiedzieć przy przedmiotach wykonywanych ręcznie.

Muzea i fundatorzy

Andrzej Ryszkiewicz
Jeśli całe muzeum nosi imię doktora, a tablica to wyjaśnia - to chyba wystarczy? Nie, donator podtrzymuje swoje stanowisko, aby jego zbiory wydzielić, jeśli coś nowego przybędzie, niechże będzie pokazywane w odrębnych, odpowiednio oznaczonych salach.

Próba kradzieży XVIII-wiecznych lichtarzy z katedry we Fromborku.

Jagoda Semkow
Niejednokrotnie bardzo cenne obrazy, rzeźby i lichtarze stanowią uzupełnienie ołtarzy i tworzą z nim często stylową całość. Najwybitniejszym dziełem znajdującym się na ołtarzu głównym katedry jest komplet XVIII wiecznych, srebrnych lichtarzy z krucyfiksem.

Rękopis z zapomnianego archiwum

Jolanta Niklewska
Księga rękopiśmienna w języku polskim i łacińskim jest oprawna w zniszczoną skórzaną, okładkę. Zawiera 171 kart, z których pierwsza zaopatrzona jest w napis: Warszawskich W. O.O. Augustyanów Sgo Marcina Monitum, po czym następuje owa przestroga: groźba ekskomuniki czekającej śmiałka, który odważyłby się ową księgę zniszczyć lub zgubić.

Zaginione emalie ze zbiorów gołuchowskich

Ryszard Bobrow
W grupie zaginionych emalii średniowiecznych do szczególnie cennych i najpiękniejszych należała wielka plakieta (20,8 x 22,7 cm) z wyobrażeniem młodzieńców w piecu ognistym, określana niegdyś jako praca kolońska, obecnie nadmozańska (Mastricht?) z 3. ćw. XII w.

Ślady kolekcji gemm hr. Stanisława Kostki Potockiego

Anna Kwiatkowska
W miniaturowych przedstawieniach, mistrzowie rytowania kamieni zawarli całe bogactwo ikonograficzne świata starożytnego; od schematycznej symboliki mistycznej kultur w początkach rozwoju, poprzez okres ich rozkwitu, aż do ich upadku.

Skradzione dzieło Mikołaja Kopernika

Piotr Ogrodzki
Poszukiwania książki na światowych rynkach antykwarycznych będą niezwykle kosztowne. Taniej byłoby jednak lepiej pilnować narodowych zbiorów dóbr kultury niż uganiać się za nimi po całym świecie.

Tryumf Moderny

Sławomir Bołdok
W efektownej placówce krakowskiej "Rempex", pod bokiem PDA "Sztuka" i Domu Aukcyjnego Desy, zorganizował w grudniu ubiegłego roku pierwszą na tamtym terenie aukcję w systemie vickreya i uzyskał nie tylko pozytywne wyniki finansowe, ale i, co ciekawe, przyciągnął nabywców również z Warszawy.

Wersja do druku