Zamknij

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich osobom trzecim. Pliki cookie pozwalają na poznanie twoich preferencji na podstawie zachowań w serwisie. Uznajemy, że jeżeli kontynuujesz korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę. Poznaj szczegóły i możliwości zmiany ustawień w Polityce Cookies

Przejdź do głownej zawartości

nr 4/1998

Istotne zmiany

Piotr Ogrodzki
Od 29 lipca 1998 r. nasza nazwa brzmi: Ośrodek Ochrony Zbiorów Publicznych. Wraz ze zmianą nazwy, zmienił się również zakres zadań statutowych. W całości skoncentrowały się one na zagadnieniach związanych z działaniami zmierzającymi do poprawy stanu ochrony i zabezpieczenia publicznych zbiorów dóbr kultury i obiektów zabytkowych.

Studenckie praktyki w Żółkwi

Janusz Smaza
Praktyki studenckie trwają dwa tygodnie. Bierze w nich udział średnio 15 osób. Ich rozpoczęcie było możliwe dzięki porozumieniu podpisanemu przez Ukraińskie Towarzystwo Opieki nad Zabytkami Historii i Kultury oraz Towarzystwo Opieki nad Zabytkami z Polski.

Ikonostas z cerkwi Zwiastowania NMP w Supraślu

Maria Romanowska-Zadrożna
Część ikonostasu użyto w łaźni jako opal, część została poddana zamierzonej profanacji, stając się dla żołnierzy sowieckich materiałem do budowy latryny. Wyjęte z niego ikony posłużyły do wykładania chodnika, a z malowanych na blasze wykonano kubły do łaźni.

Zbieracze i "zbieracze"

Zbieracze i "zbieracze"

Andrzej Ryszkiewicz
Obrazy trzymam w sejfie - poinformował Pan Sanguszko - Po co kusić licho? Żachnąłem się - Czy na prawdę nie szkoda pozbawiać się widoku tych wszystkich cudowności? Przecież gołe ściany działają tylko przygnębiająco.

Jedna z trzech rezydencji...

Jolanta B. Kucharska
Dawny zespół dworski Bażeńskich leży w rejonie Radziwiliszki, w pobliżu Poniewieża. Prawdopodobnie dwór i liczne zabudowania gospodarcze wzniesione zostały na początku XIX w. Nie są znane wcześniejsze losy rezydencji.

Wielki rabunek w Muzeum Sztuk Pięknych w Budapeszcie

Piotr Ogrodzki
W ochronie muzeum popełniono zasadniczy błąd. Przyjęto, że zagrożenie obiektu jest niezmienne. Tymczasem, o czym przekonało się nie tylko budapesztańskie muzeum, zagrożenie się zmienia. Na jego stopień mają wpływ między innymi takie czynniki, jak prace budowlane.

Warszawskie rysunki Dürera

Elżbieta Budzińska
Trzy rysunki Albrechta Dürera należały do najcenniejszych obiektów w zbiorach Gabinetu Rycin Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie, rewindykowanego ze Związku Radzieckiego w 1923 r. Były tym cenniejsze, że prace Dürera w zbiorach polskich policzyć można na palcach.

Rewindykacje po traktacie ryskim (część III)

Jacek Miler
Niemalże od momentu podpisania traktatu strona rosyjska podważała zasadność żądań delegacji polskiej dotyczących zbiorów bibliotecznych. Żądania te były określane jako rabunek rosyjskiego dorobku umysłowego.

Pomnik ku czci poległych lotników

Janusz Mróz
W 1923 r. grono oficerów lotnictwa wojskowego podjęło inicjatywę, by wznieść w stolicy pomnik dla uczczenia pamięci lotników, którzy zginęli w obronie Ojczyzny. Projekt ten poparł Departament Lotnictwa Ministerstwa Spraw Wojskowych i zwrócił się o protektorat nad przedsięwzięciem do prezydenta R.P. Ignacego Mościckiego oraz marszałka Józefa Piłsudskiego.

Stanisław Kotwicz Gilewski (1895-1984). Zapomniany artysta, zaginione obrazy...

Monika Kuhnke
Papież Pius XI przypomniał sobie polskiego malarza, zwiedzając wystawą w Palazzo Instituto Massina alle Terme, na której prezentowany była praca Gilewskiego. Zapewne wtedy musiała zapaść decyzja o powierzeniu polskiemu artyście namalowania wizerunku papieża jako "wspomnienia pobytu w Polsce".

Wersja do druku