Zamknij

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich osobom trzecim. Pliki cookie pozwalają na poznanie twoich preferencji na podstawie zachowań w serwisie. Uznajemy, że jeżeli kontynuujesz korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę. Poznaj szczegóły i możliwości zmiany ustawień w Polityce Cookies

Przejdź do głownej zawartości

nr 1/1998

O obrazach i pieniądzach, czyli rynek 1997

Sławomir Bołdok
Jak podał Art Sales Index w sezonie 1996 r. pojawiło się na aukcjach w Europie około 700 poloniców. Sądzę, że liczba znajdujących się na światowym rynku obrazów autorów z Polski jest znacznie większa. Jest więc w czym wybierać i przez długie lata zagranica będzie źródłem wzbogacania polskich zbiorów.

Nowa oferta IFAR: ekspertyzy autentyczności dzieł sztuki

IFAR oferuje pomoc i świadczy swe usługi w rozwiązywaniu problemów związanych z autentycznością i określeniem autorstwa dzieł sztuki. Służy temu najnowsza inicjatywa - Authentication Service.

Działalność Towarzystwa Opieki nad Zabytkami Przeszłości na terenie Rosji

Jacek Miler
Dzięki współpracy Kół, Wydziałów, członków-korespondentów z wielu miast Rosji, już w roku 1917 TOnZP dysponowało materiałami na temat zagrabionych dóbr kultury. Dokumentacja dotyczyła m.in. pamiątek i zabytków w: Ermitażu, Zbrojowni Moskiewskiej (Orużejnaja pałata), Muzeum Artyleryjskim, i innych miejscach.

Baza danych o dziełach sztuki w Polsce

Robert Kunkel
Ewidencja dóbr kultury, czyli rozpoznanie (spis z natury) zasobów dziedzictwa kulturowego jest jednym z podstawowych elementów składowych systemu ochrony zabytków. Opis ewidencyjny służyć ma zasadniczo dwu celom: scharakteryzowaniu obiektu dla stworzenia bazy informacyjnej dla badań naukowych oraz zebraniu danych przydatnych dla działań ochronnych i konserwatorskich.

Kradzieże dzieł sztuki w Polsce. Kradzież z Państwowego Muzeum Zamkowego w Pszczynie.

Piotr Ogrodzki
Kradzież z muzeum w Pszczynie jest pouczająca z kilku względów. Po pierwsze - potwierdziła, że zabezpieczenie dużego muzeum jest możliwe tylko wtedy, gdy wszystkie elementy składające się na system ochrony są dobrze przygotowane.

Informacja o stanie zagrożenia kradzieżami z włamaniem do obiektów sakralnych, muzealnych, mieszkań prywatnych i kradzieżach dzieł sztuki w 1997 r.

Zagrożenie dóbr kultury w Polsce, mimo sinusoidalnego charakteru, wcale nie maleje; grabione są w zasadzie cenniejsze bądź najcenniejsze eksponaty. Z pewnością ich brak w kulturze narodowej odbije się negatywnie na tożsamości narodowej Polaków w przyszłości.

Miesięcznik "TRACE"

Piotr Ogrodzki
Artykuły analityczne, omówienia najciekawszych przypadków kradzieży czy odzyskania utraconych dzieł sztuki, porady dla potencjalnych ofiar - kolekcjonerów, muzealników czy antykwariuszy - w każdym numerze "TRACE" bardzo dużo miejsca poświęca się problemom identyfikacji dzieł sztuki.

Zbiory sztuki ofiarą terrorystycznego szantażu. Dzień który wstrząsnął Florencją.

Jan Larecki
Prawdopodobnie od zakończenia II wojny światowej nie było takiego świadomie zaplanowanego ataku na skarbnicę ludzkiej kultury, którego efektem byłoby zniszczenie na taką skalę. To, co stało się we Florencji tej nocy, świadczy, że nawet kulturowe dziedzictwo narodu nie jest już wolne od włączania w walki polityczne.

Relikwiarz św. Korduli

Monika Kuhnke
Relikwiarz św. Korduli był najstarszym i najwspanialszym przedmiotem przechowywanym w skarbcu katedry w kamieniu Pomorskim, obok takich obiektów jak krucyfiks z Limoges czy pacyfikał z antyczną gemmą cesarza Klaudiusza oraz zespołu wysokiej klasy naczyń liturgicznych.

Rok 1997 w Ośrodku Ochrony i Konserwacji Zabytków

Piotr Ogrodzki
Mimo kłopotów finansowych rozpoczęliśmy prace nad ewidencją drewnianego budownictwa sakralnego. Zdecydowaliśmy się na ten krok z uwagi na ogromne straty jakie co roku powstają w zasobach budownictwa drewnianego. Nie zastępujemy ani nie wyręczamy w tym zakresie innych instytucji.

Wersja do druku