Zamknij

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich osobom trzecim. Pliki cookie pozwalają na poznanie twoich preferencji na podstawie zachowań w serwisie. Uznajemy, że jeżeli kontynuujesz korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę. Poznaj szczegóły i możliwości zmiany ustawień w Polityce Cookies

Przejdź do głownej zawartości

Nr 5/1997

Ze zbiorów księcia Janusza Radziwiłła

Monika Kuhnke
Do wybuchu ostatniej wojny pałac nieborowski nie tylko stanowił podwarszawską rezydencję ordynata Janusza Radziwiłła, ale także miejsce spotkań i pracy znanych osób ze świata kultury, którym właściciele chętnie udostępniali zbiory sztuki oraz archiwalia.

Jak została okradziona Jasna Góra

Piotr Ogrodzki
Czy jest możliwa kradzież z klasztoru oo. Paulinów na Jasnej Górze w Częstochowie? Sprawa, która zaczęła się jesienią 1994 r., po formalnym zgłoszeniu przestępstwa i rozpoczęciu dochodzenia przez policję, do dnia dzisiejszego nie została zakończona.

Dzieje Panoramy Siedmiogrodzkiej 1897-1997

Alicja Majcher-Węgrzynek
Do dziś udało się odnaleźć 22 fragmenty Panoramy, z których 8 jest już własnością Muzeum Okręgowego w Tarnowie, 5 znajduje się w zbiorach innych muzeów (Muzeum Narodowe w Warszawie, Muzeum Niepodległości w Warszawie, Muzeum Okręgowe w Krośnie), 9 obrazów znajduje się nadal w rękach prywatnych. Zapewne istnieją dalsze fragmenty wielkiego dzieła, dotychczas odszukane stanowią zaledwie jedną czwartą całości.

W sprawie św. Wojciecha

Remigiusz Rudolf
Wdzięczny za ciekawy artykuł Agnieszki Kasprzak-Miller, poświecony dramatycznym losom relikwii i sarkofagu św. Wojciecha ("Trumny św. Wojciecha", CBU nr 3/97), chciałbym zwrócić uwagę na kilka nieścisłości historycznych.

Kradzieże dzieł sztuki na świecie. Popyt na impresjonistów

Piotr Ogrodzki
W ciągu trzech lat, od października 1984 r. do października 1985 r. muzea Francji poniosły bardzo dotkliwe straty. Pośród 9 skradzionych dzieł sztuki znajdował się słynny obraz Moneta "Impresja - wschód słońca".

Biżuteria patriotyczna

Agnieszka Kasprzak-Miler
Kształty i hasła umieszczane na przedmiotach pamiątkowych i ozdobnych często lubiły się powtarzać, co staje się coraz bardziej widoczne od czasów powstania styczniowego. Proces ten wydaje się być całkowicie uzasadniony. Toteż tym bardziej interesującym wydawać się może pojawienie biżuterii patriotycznej w latach 80. naszego stulecia.

Kopia weneckiego pomnika kondotiera Bartolomeo Colleoniego

Krzysztof Lesiak, Janusz Mróz
Historia powstania kopii konnego wizerunku Colleoniego związana jest ściśle z tzw. kolekcją szczecińską. Zbiór kopii rzeźby europejskiej powstały na początku XX w., zapoczątkowany przez Heinricha Dorhna, błyskawicznie powiększał swoją zawartość. Idea muzeum dydaktycznego zyskała sobie dużą popularność zamożnych fundatorów.

Biuro Pełnomocnika Rządu ds. Polskiego Dziedzictwa Kulturalnego za Granicą. Kościół w Żółkwi.

Jacek Miler
Jednym z zadań Biura Pełnomocnika Rządu jest pomoc finansowa w pracach remontowych i konserwatorskich prowadzonych w obiektach zabytkowych mających szczególne znaczenie dla kultury polskiej, a znajdujących się za naszą wschodnią granicą.

Krajobraz z kapliczką

Jerzy Szałygin
Chociaż są dziełem człowieka, to jednak przez swoje harmonijne wkomponowanie w przyrodę - wzgórza, skłony dolin, kępy drzew - są o wiele bliższe naturze niż jakikolwiek inny element kulturowego krajobrazu. Są tak związane z pejzażem naszych pól, dróg, rozstai, że wręcz ich nie zauważamy.

Wersja do druku