Zamknij

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich osobom trzecim. Pliki cookie pozwalają na poznanie twoich preferencji na podstawie zachowań w serwisie. Uznajemy, że jeżeli kontynuujesz korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę. Poznaj szczegóły i możliwości zmiany ustawień w Polityce Cookies

Przejdź do głownej zawartości

Międzynarodowy Rejestr Zaginionych Dzieł Sztuki. The Art Loss Register (ALR)

Rejestr utraconych dzieł sztuki jest komputerową, międzynarodową bazą danych zawierających informacje o skradzionych i zaginionych dziełach sztuki. Jako podstawowe zadania ALR wyznaczył sobie między innymi za zadanie zwiększenie odzyskiwania utraconych dzieł sztuki przez utrudnienie potencjalnych możliwości ich odsprzedaży. Głównym celem tej instytucji jest ograniczenie handlu skradzionymi dziełami sztuki, pomoc agencjom i instytucjom w procesie identyfikacji i odzyskiwania utraconych obiektów, ochrona kolekcjonerów i antykwariuszy przed finansowymi, kryminalnymi skutkami kupna i sprzedaży skradzionych przedmiotów. Dzięki działalności rejestru blisko 200 towarzystw ubezpieczeniowych na świecie korzysta z jej usług i ma zagwarantowany dostęp do najświeższych informacji.
ALR posiada trzy biura w Londynie, Nowym Yorku i West Perth w Australii. Poszczególne biura w zależności od położenia swoją aktywność kierują na Europę, obie Ameryki oraz rejon Azji i Pacyfiku. Stałymi subskrybentami ALR są liczne domy aukcyjne, które dzięki dostępowi do bazy utraconych dzieł sztuki mogą sprawdzać czy oferowane przez nich do sprzedaży przedmioty nie pochodzą z kradzieży. Wielu przestępców liczy na ograniczoną możliwość identyfikacji antyków w przypadku ich wywiezienia z kraju macierzystego. Stąd liczne próby handlu skradzionymi dziełami na oficjalnym rynku antykwarycznym i aukcyjnym.
The Art Loss Register został założony w styczniu 1991 r. Do roku 1995 ALR odnalazł i zidentyfikował ponad 700 utraconych przedmiotów o łącznej wartości ponad 25 000 000 dolarów USA. Ponadto dzięki pomocy Rejestru zidentyfikowano ponad 3 500 przedmiotów.
Dane ALR w dużej mierze wykorzystuje Międzynarodowa Fundacja ds Poszukiwania Dzieł Sztuki (IFAR) oraz jej miesięcznik IFAR Report, który został przedstawiony bliżej w poprzednim numerze. ALR publikuje roczne sprawozdanie, a także kwartalnik "ALR - News", w którym prezentowane są najciekawsze przypadki odnalezienia utraconych dzieł sztuki.
Zgłoszenia do rejestru może dokonać każdy. W momencie powstania rejestru w 1991 r. wartość zgłaszanych przedmiotów nie mogła być niższa od 1 000 funtów. Obecnie nie ma już tego wymogu, towarzystwa ubezpieczeniowe i policja były bowiem zainteresowane poszukiwaniem wszystkich przedmiotów, a nie tylko tych, których wartość przekracza kwotę wyznaczoną przez ALR. Jednakże rejestr uprzedza swoich klientów, że domy aukcyjne i antykwariaty najczęściej sprawdzają tylko te przedmioty, których wartość sprzedaży przekracza 500 funtów. Zgłoszenie do ALR nie jest bezpłatne. Osoba umieszczająca w bazie danych swoje traty ponosi opłatę w wysokości 20 funtów za pojedynczy przedmiot lub 30 funtów za parę. W przypadku chęci zgłoszenia większej liczby dzieł sztuki możliwe jest zredukowanie wysokości opłat. Bezpłatne umieszczenie danych w ALR jest możliwe w przypadku, gdy zaginione dzieła sztuki były ubezpieczone w jednym z towarzystw ubezpieczeniowych, które posiada umowę z rejestrem. Z kolejnym wydatkiem w wysokości 15 funtów należy się liczyć w przypadku chęci umieszczenia krótkiego opisu i zdjęcia skradzionych przedmiotów w specjalistycznych magazynach - "IFAR/ALR Reports".
The Art Loss Register jest w tej chwili największą pozapolicyjną bazą danych o skradzionych i poszukiwanych dziełach sztuki. Sprawna organizacja i działanie na wszystkich podstawowych rynkach handlu antykwarycznego daje szansę dla tych spośród poszkodowanych, których utracone obiekty mogą znaleźć się w obiegu na międzynarodowym rynku dzieł sztuki.

Wersja do druku