Zamknij

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich osobom trzecim. Pliki cookie pozwalają na poznanie twoich preferencji na podstawie zachowań w serwisie. Uznajemy, że jeżeli kontynuujesz korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę. Poznaj szczegóły i możliwości zmiany ustawień w Polityce Cookies

Przejdź do głownej zawartości

Nr 2/1997

Najcenniejszy z utraconych

Monika Kuhnke
Jeden z amerykańskich żołnierzy zapytany po pięćdziesięciu latach o najcenniejsze, a nie odnalezione po wojnie dzieło sztuki, bez wahania odpowiedział: portret młodego mężczyzny autorstwa Rafaela.

Zagrożenia. Kradzieże dóbr kultury w latach 1990-1996

Mieczysław Frydrych
Dokonane przestępstwa świadczą o niefrasobliwości, czasem braku wyobraźni administracji muzealnej, bądź o doskonałym przygotowaniu się sprawców. Generalnie - muzea są lepiej zabezpieczone niż obiekty sakralne, niemniej system ich zabezpieczeń jest weryfikowany przez złodziei.

Dokumentujmy zbiory

Monika Barwik
Nie traćmy nadziei, złodzieje często przetrzymują skradzione przedmioty, aby wypuścić je na rynek po dłuższym czasie. Dobrze oznakowane przedmioty można odnaleźć nawet po latach.

Chorwacja, skutki wojny Dragana Ratkowić, konserwator zabytków ruchomych w Dyrekcji Ochrony Dziedzictwa Kulturalnego i Naturalnego Ministerstwa Kultury Republiki Chorwacji

Jest oczywistą sprawą, iż Republikę Chorwacji czeka wyjątkowo wytężona praca w związku z poszukiwaniami i staraniami o zwrot skradzionych i zarekwirowanych zabytków. Tam, gdzie istnieje dobra dokumentacja, zawsze pozostaje nadzieja na możliwość ich odzyskania.

Rejestracja strat wojennych (1939-1945) w dziedzinie dzieł sztuki.

Celem działalności  Biura Pełnomocnika Rządu ds. Polskiego Dziedzictwa Kulturalnego za Granicą jest gromadzenie danych i na ich podstawie wydanie możliwie pełnego katalogu strat wojennych. W takich katalogach (każdy tom będzie dotyczył innego działu np. malarstwa polskiego, malarstwa obcego itd.) zawarte będą przede wszystkim dane dotyczące obiektów możliwych do identyfikacji, choć nie zabraknie ogólnych liczbowych danych na temat zaginionych dzieł sztuki

Międzynarodowy Rejestr Zaginionych Dzieł Sztuki. The Art Loss Register (ALR)

Piotr Ogrodzki
Prowadzony przez The Art Loss Register (ARL) rejestr utraconych dzieł sztuki jest komputerową, międzynarodową bazą danych zawierających informacje o skradzionych i zaginionych dziełach sztuki.

Ofiara kradzieży, a nabywca w dobrej wierze: rola FBI

Zima Corrado Giaquinto (malarz włoski 1690-1765). Skradziony, odrestaurowany, odnaleziony. Sprawy skradzionych dzieł sztuki prawie zawsze dostarczają pewnych nowości i urozmaiceń.

Kolekcjoner Werres

Aleksander Krawczuk
Przystępując obecnie do miłośnictwa Werresa, jak on sam je nazywa, albo do jego słabości i szalonej namiętności, jak to jego przyjaciele mienią, albo do łupiestwa, jak twierdzą mieszkańcy Sycylii "Ja sam nie wiem, jakim określić to imieniem. Rzecz więc wam przełożę - sędziowie, wy zaś ją ocenicie, nie zważając na przydawane jej nazwy."

Wersja do druku