Zamknij

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich osobom trzecim. Pliki cookie pozwalają na poznanie twoich preferencji na podstawie zachowań w serwisie. Uznajemy, że jeżeli kontynuujesz korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę. Poznaj szczegóły i możliwości zmiany ustawień w Polityce Cookies

Przejdź do głownej zawartości

Muzeum sztuki współczesnej jako przestrzeń edukacji

Książka Jolanty Skutnik poświęcona jest działalności edukacyjnej prowadzonej w 14 najważniejszych muzeach francuskich, głównie poświęconych sztuce współczesnej. Zawiera rozważania autorki na temat formuł edukacji muzealnej opierających się na koncepcji interpretacji, która stanowi oś działań mediacyjnych i animacyjnych, prowadzących do edukacji rozumianej jako spotkanie z dziełem sztuki. Formy te przeciwstawione są edukacji estetycznej w ujęciu tradycyjnym, kładącej nacisk na kształtowanie właściwych postaw estetycznych, podtrzymywanie zdolności manualnych i uczenie teorii, i historii sztuki.
Nowe podejście do edukacji muzealnej zaprezentowane w omawianej publikacji pozwala zwrócić uwagę na alternatywę, jaką otwiera dla muzeów rozwijanie działalności edukacyjnej. Pozwala ona wyjść poza schematyczne przeciwstawienie idei muzeum-świątyni, rozumianego jako przestrzeń kontemplacji sztuki, idei muzeum-miejsca rozrywki, traktującego sztukę jako dekorację. Książka wskazuje na to, że modne pojęcie „otwarcia” muzeów nie musi oznaczać komercjalizacji, pauperyzacji i innych negatywnych zjawisk. Rozwijanie działalności edukacyjnej, które jest symptomem „otwarcia”, wiążę się niestety z niektórymi z tych zjawisk, lecz przy poważnym potraktowaniu edukacji, ma ona szansę stać się sprzymierzeńcem muzeum, skupionego na pielęgnacji przedmiotu – dzieła sztuki.

Recenzja książki pióra Marcina Szeląga ukazała się w nr 51 „Muzealnictwa”

Wersja do druku