Zamknij

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich osobom trzecim. Pliki cookie pozwalają na poznanie twoich preferencji na podstawie zachowań w serwisie. Uznajemy, że jeżeli kontynuujesz korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę. Poznaj szczegóły i możliwości zmiany ustawień w Polityce Cookies

Przejdź do głownej zawartości

Wyciągnięte z szafy

W ramach programu Wspieranie działań muzealnych, finansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, w Parafii p.w. Św. Mikołaja Biskupa w Rychwałdzie odnowionych zostało 6 obrazów znajdujących się w rychwałdzkich zbiorach. Konserwacja dotyczyła dzieł jak dotąd nieprezentowanych i nieopisanych w literaturze. Są to Stacje Drogi Krzyżowej (stacja nr I, II, III, VII), autorstwa Antoniego Chrząstkiewicza z 1826 r., obraz św. Franciszka, autorstwa Wincentego Chrząstkiewicza z 1860 r. oraz obraz św. Marka, autorstwa anonimowego artysty z XVIII w.

Obrazy Antoniego Chrząstkiewicza (1790-1870) i jego syna Wincentego (1821-1889) należą do najwybitniejszych dzieł regionalnego malarstwa żywieckiego XIX w. Artyści należeli do grona najbardziej znanych i wziętych malarzy pogranicza polsko-słowackiego swoich czasów, a ich prace można dziś znaleźć w muzeach w Cieszynie, Bielsku-Białej i Żywcu oraz w wielu kościołach i kaplicach na ziemi żywieckiej i suskiej. Pojedyncze przykłady dzieł tych artystów znajdują się również w zbiorach Galerii Lwowskiej na Ukrainie oraz Galerii Orawskiej w Dolnym Kublinie na Słowacji. Z kolei obraz św. Marka jest znakomitym przykładem anonimowego dzieła dotychczas słabo poznanych malarzy żywieckich z XVIII w. Wszystkie obrazy stanowią własność sanktuarium, nigdy nie były poddawane żadnym zabiegom konserwatorskim, jak również nigdy nie były udostępniane szerszej publiczności.

Zobacz inne projekty dofinansowane przez MKiDN

Wyciągnięte z szafy

Wyciągnięte z szafy

Wersja do druku