Zamknij

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich osobom trzecim. Pliki cookie pozwalają na poznanie twoich preferencji na podstawie zachowań w serwisie. Uznajemy, że jeżeli kontynuujesz korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę. Poznaj szczegóły i możliwości zmiany ustawień w Polityce Cookies

Przejdź do głownej zawartości

Cyfrowe archiwum ARTON

Już po raz kolejny Fundacja Arton otrzymała dofinansowanie MKiDN w programie Ochrona i cyfryzacja dziedzictwa kulturowego na realizację projektu „Cyfrowe Archiwum Arton”, którego celem jest archiwizacja i digitalizacja cennych obiektów i innych materiałów archiwalnych oraz audiowizualnych z dorobku ważnych przedstawicieli polskiej sztuki konceptualnej: Józefa Robakowskiego, Andrzeja Różyckiego, Wojciecha Bruszewskiego (w przypadku tych artystów jest to kontynuacja działań nad zespołami archiwalnymi prowadzonymi w 2014 r.) oraz wybitnego malarza, rysownika i akcjonisty Jana Dobkowskiego, artystki konceptualnej, posługującej się przede wszystkim fotografią i techniką video, Jolanty Marcolli, a także jednej z prekursorek sztuki performance w Polsce, Teresy Murak.

Fundacja od 3 lat gromadzi, digitalizuje, udostępnia i popularyzuje dorobek polskich artystów współczesnych. Gromadzone zbiory stają się jednym z nielicznych w Polsce archiwów, które dają coraz pełniejszy obraz przede wszystkim polskiego konceptualizmu, a docelowo kompletny obraz polskiej sztuki współczesnej.

Zbiory objęte projektem mają wartość unikatową. Powstawały poza oficjalnym obiegiem sztuki, w niewielkich nakładach, następnie ulegały rozproszeniu, część z nich uległa zniszczeniu. Wśród wybranych obiektów znajdują się materiały dokumentujące rozwój polskiej sztuki współczesnej w PRL, której władze nie były zainteresowane promowaniem sztuki awangardowej, bowiem trudno byłoby jej użyć jako środka propagandowego. Zatem artyści traktowali swoje dzieła jako formę oporu przeciwko władzy. Wybrane zbiory stanowią nie tylko historyczny ślad tej działalności, ale także bezcenny dokument artystycznej odpowiedzi na trudną i szarą rzeczywistość PRLu w nowoczesnych środkach wyrazu światowej sztuki współczesnej.

Unikatowość zbiorów wynika także z tego, że część z objętych projektem obiektów istnieje w jednym tylko egzemplarzu. Dokumentują one również ważny etap w rozwoju polskiej sztuki współczesnej, w którym po raz pierwszy polska sztuka rozwijała się niezależnie i równolegle do tego co działo się za granicą. Co ważne, nie była jedynie odtwórczym naśladowaniem nurtów zachodnich, jak miało to miejsce wielokrotnie w historii, ale była „sama z siebie” współczesna. Wybrane zbiory są doskonałymi przykładami dokumentującymi ten równoległy rozwój i stanowią cenne źródło wiedzy dla badaczy i historyków zarówno polskiej i jak i światowej sztuki współczesnej.

Zobacz inne projekty dofinansowane przez MKiDN

Cyfrowe archiwum ARTON

Cyfrowe archiwum ARTON

Cyfrowe archiwum ARTON

Wersja do druku