Zamknij

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich osobom trzecim. Pliki cookie pozwalają na poznanie twoich preferencji na podstawie zachowań w serwisie. Uznajemy, że jeżeli kontynuujesz korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę. Poznaj szczegóły i możliwości zmiany ustawień w Polityce Cookies

Przejdź do głownej zawartości

Udostępnianie przestrzennych dzieł sztuki przez dotyk

29 listopada 2012 Zachęta Narodowa Galeria Sztuki we współpracy z Fundacją Kultura bez Barier zorganizowała dyskusję na temat Udostępniania Przestrzennych Dzieł Sztuki Przez Dotyk. W dyskusji wzięli udział przedstawiciele Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów.

W spotkaniu wzięli udział konserwatorzy, kuratorzy zbiorów i przedstawiciele działów edukacji następujących instytucji: Muzeum Narodowego w Krakowie, Muzeum Narodowego w Poznaniu, Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Śląskiego, Muzeum Pałac w Wilanowie, Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie, Muzeum Sztuki w Łodzi, Pracowni Konserwacji i Restauracji Malarstwa na Podłożach Ruchomych i Obiektów Sztuki Nowoczesnej w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, a także Zachęty — Narodowej Galerii Sztuki, Fundacji Kultura bez Barier i Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów.

Celem spotkania było zastanowienie się nad możliwościami udostępniania przez dotyk oryginalnych, przestrzennych dzieł sztuki osobom z dysfunkcją wzroku.
Uczestnicy wymienili się swoimi doświadczeniami w zakresie udostępniania obiektów sztuki i całych ekspozycji osobom niewidomym i niedowidzącym. Omówiono metody takie jak reprodukcje tyflograficzne i audiodeskrypcja, zwracając uwagę na ich przydatność w przybliżaniu prac, ale też niedoskonałość w przypadku niektórych technik, tematów, czy sposobów obrazowania.

Uczestnicy zgodzili się, że dotykanie oryginalnych prac jest niezastąpioną metodą w przypadku niektórych dzieł sztuki i należy dążyć do tego, aby instytucje publiczne szczególnie umożliwiały osobom z dysfunkcją wzroku tego typu kontakt. Wytypowanie i udostępnianie prac do dotykania musi być poprzedzone ich dokładną oceną konserwatorską.

Zachęta — Narodowa Galeria Sztuki przedstawiła listę prac z kolekcji, wytypowanych do udostępniania przez dotyk osobom z dysfunkcją wzroku. Wypożyczając te prace, instytucje mogą liczyć na zgodę na taki sposób udostępnienia.

W wyniku spotkania powstała także inicjatywa wymiany informacji na temat udostępniania dzieł, a także stworzenia listy prac, które posiadają opracowania w audiodeskrypcji, reprodukcje tyflograficzne lub mogą być dotykane przez osoby z dysfunkcją wzroku. W związku z zaangażowaniem Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów w propagowanie i upowszechnianie zagadnień dostępności sztuki, na stronie internetowej www.nimoz.pl, w zakładce „Edukacja”, instytucje kultury będą mogły publikować listy obiektów ze zbiorów publicznych, udostępnianych odbiorcom z dysfunkcją wzroku wraz ze sposobem ich udostepniania.

Wersja do druku